Gewestelijk Centrum voor Ecologie-Initiatie • Hoeve van Ukkel • Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Gewestelijk Centrum voor Ecologie-Initiatie
Hoeve van Ukkel • Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Expo-atelier BruSZenne voor het lager onderwijs

Reeds 30 jaar richt het Brussels Natuureducatie Centrum (BNEC) kleine tentoonstellingen in over mens en natuur. Elk expo-atelier reist gedurende 2 jaar langs de 19 Brusselse gemeenten. Je klasbezoek is gratis en een gids/animator zorgt voor de nodige begeleiding.

Dagen van de veerkracht

De klimaatverandering is onze dagelijkse realiteit geworden. Of het nu in de vorm van hittegolven en droogte of stormen en overstromingen is.

Oh, mijn pracht-sneeuw-vlokje!

Is het een plant? Is het een dier? Nee, dat is het niet! Het is een reuzenamoebe die je op die boomstam ziet! Slijmzwammen zijn fascinerende wezens die microscopisch klein kunnen zijn maar ook enkele m² groot kunnen worden. Organismen die ondanks de afwezigheid van hersenen toch de kortste weg kunnen vinden in een doolhof. Wonderbaarlijk, niet?

Tuinieren op school (2/2)

Een schoolmoestuin opstarten Deel 2 Dat de schoolmoestuin een sterk educatief middel is, zagen we reeds in deel 1. Veel scholen zijn dan ook geïnteresseerd om een schoolmoestuin op te […]

Tuinieren op school (1/2)

Je oogst meer dan alleen groenten Een schoolmoestuin is een sterk educatief middel omdat het kennis koppelt aan zintuiglijke beleving en ervaringen. In deze tekst kijken we hoe je de moestuin […]

Buiten lesgeven in de natuur

In deze driedelige reeks rond Outdoor Education:

– Delen we onze filosofie over buiten lesgeven met jullie.

– Verzamelen we het meest recente wetenschappelijke onderzoek over het effect van groen op ons welzijn en de leerprestaties van leerlingen.

– Zetten we onze tips op een rijtje voor de leerkrachten die zich aan dit avontuur willen wagen.

Nieuws maart

Teach Up! 2030 Hoe kunnen leerlingen en leerkrachten nadenken vanuit het perspectief van een superdiverse wereld? Hoe kan het onderwijs het fundament leggen voor toekomstige duurzame samenlevingsmodellen? Hoe maken we […]